Kreatív készség gondozása
A kreativitás bennünk van születéstől fogva, megőrzése viszont nem
mindig sikerül. Fejlesztés ebben az esetben csak annyit jelent, hogy az
ez irányban kialakult gátlásokat oldhatjuk. Szülői és pedagógiai
feladatunk tehát az a kezdetektől fogva, hogy ne gátoljuk a gyermekek
alkotóképességét, hanem adjunk teret és időt! a szabad játékra és az
ötletek kiteljesedésére. A kreativitás az élet összes területét átszövi.
Ma már a lexikális tudáshoz könnyű hozzáférni, a rugalmas
gondolkozásmódot viszont utólag csak óriási befektetéssel lehet pótolni,
pedig ez ma meghatározó szempont, szinte egyetlen kiugrási
lehetőségünk, bármilyen szakterületen dolgozunk is. Szűkös időkben az
emberek találékonyabbak, a felgyorsult élettempó pedig ellene hat.
Talán ezért is lehet az, hogy
a népi ölbeli játékok, melyek nagy fantáziavilágról, sajátos képi és
nyelvi világról tanúskodnak, mindenféle erőlködés nélkül születtek és
mégis időtállóak. Kreatívak, hiszen csak a gyermekre és egy felnőttre
van hozzá szükség. Semmilyen tárgyi eszközt nem igényelnek, mégis
összeér bennük ég és föld. Ez a legegyszerűbb egysoros höcögtetőre is
igaz. Egyik pillanatban lovasok vagyunk, másikban a gyerekek karja a
tarisznyában lévő hurka. A lehetőségek tárháza határtalan és egy-egy
mondókát saját forgatókönyv szerint is játszhatunk, mint régen falun is
ez megszokott volt. Általuk a felnőttek is ráéreznek a tempóváltások
varázsára, hangjuk színes játékára és szunnyadó humorérzéküket is
felébreszti, hiszen a végén mindig ott van a csattanó: csikizés, hanyatt
döntés, magasba lendítés, lecsúszdáztatás vagy dögönyözés.