Anya
az első játszótárs, hiszen egész napját a kicsivel tölti.
Valóban az a
feladata, hogy szünet nélkül szórakoztassa? Nézzük meg közelebbről az öt
nagy korszakot és a hozzájuk tartozó öt "játékszabályt".
Mi is az,
ami játéknak minősül? Néha, főként az első időkben, egyszerűen a
kommunikáció. Bármelyik korszakról legyen is szó, alapvetően fontos,
hogy mindig beszélgess a kisbabáddal, mondd el neki, mit fogtok
csinálni, dicsérd, kérd meg, hogy segítsen, például tátsa ki a száját.
Ezt kezdettől fogva érdemes így tenni, akkor is, ha úgy gondolod, nem
ért belőle egy szót sem. Már az újszülött is megért, megérez
hangulatokat, érzelmeket, szándékokat, a kimondatlanokat is. Ennek
megfelelően egész testével, viselkedésével válaszol. Ha például nagyon
nyűgösnek, sírósnak találod, először azt a kérdést tedd fel, hogy mit
mondhattál neki (nem feltétlenül szavakkal), ami így felzaklatta. Nem
tudjuk mindig kitalálni a sírás okát, de a nyugodt szülő sokkal
ritkábban kényszerül arra, hogy az okokat keresse.
1. Meghatározóak az ösztönök
0-tól 3 hónapos korig
Bár az újszülöttkor papíron nem tart három hónapig, és nem is érdemes
ennyire szigorú határokat húzni, mert az átmenetek folyamatosak, azért
az első hónapokat igen erősen meghatározzák az ösztönök. Hogy te most
játéknak vagy az ösztönös igények kielégítésének nevezed-e, szinte
mindegy is. A lényeg, hogy sokat tartsd testközelben, hordozd, ringasd,
énekelj neki, és beszélj hozzá. Nem lehet megszabni, hogy naponta hány
órán keresztül. Jobb, ha őrá hallgatsz: jelezni fogja, amikor szüksége
van rád. Az egyik baba sokkal többet igényel a szülei közvetlen
társaságából, mint a másik. Az viszont biztos, hogy egyáltalán nincs
szüksége játékokra, sípoló, zenélő kacatokra.
2. Kinyílik a világ: mi minden létezik még anyán kívül?
4-től 8 hónapos korig
Nagyon sok kérdésedre, bizonytalanságodra válaszol, ha igazán nyitott
szemmel nézel a gyerekedre. Figyeld meg gondosan, elmélyülten, ne akarj
mindig tenni-venni körülötte, vele. Észre fogod venni, hogy egyre
gyakrabban irányul a figyelme valami külső dologra, egyre gyakrabban
próbálkozik bizonyos mozdulatok kivitelezésével. Észreveszed, hogy nyúl a
játékokért, figyeli a függöny hullámzását, és még a szopást is azonnal
abbahagyja, ha valami érdekes hang üti meg a fülét. Amellett, hogy
továbbra is mellette vagy, beszélgetsz vele, figyelsz rá, nagyon fontos,
hogy ne avatkozz bele a próbálkozásaiba! Ha nyúl valamiért, ne siess a
segítségére, és ne tedd az orra elé. Ha küzd, hogy megfogjon valami, de
örökké mellényúl, ne add a kezébe a tárgyat. Ebből a csendes, kíváncsi
szemlélődésből nő majd ki az önálló játék. Ebben nincs szüksége
felnőttek közreműködésére. Jól teszed, ha nem avatkozol bele
mozgásfejlődésébe sem. Vagyis nem készteted olyan mozgásokra, amelyeket
magától nem kezdene, és nem is tanítod olyasmikre, amiket szerinted már
tudnia kellene. Csak olyankor kezdeményezz játékot, amikor egészen
biztosan nem zavarod meg önálló kezdeményezéseiben. Vedd figyelembe,
hogy nem tud hosszan odafigyelni valamire. Egy-egy ölben döcögtetős
játék, bábok forgatása, beszéltetése épp elég szórakozást biztosít.
3. Felfedezők nyomdokain
9-től 18 hónapos korig
Ebben az időszakban a legérdekesebb "játék" az, ha leteszed valahol, és
nyomulhat, nézelődhet, felfedezhet kedvére. A szupernek gondolt,
megvásárolható játékok általában pillanatokra kötik csak le, ellenben
egy "véletlenül" elöl hagyott táska gondos kifosztása és a tárgyak
aprólékos végigcsócsálása már játék a javából! Ugyanígy remek
foglalatosság a turkálás a konyhaszekrényben, a könyvespolcok
lerámolása, a műszaki cikkek kezelése, az elektromos vezetékek
felderítése, a mobilok kibelezése, és így tovább, csupa olyasmi, amitől
valamiért mindig igyekeznek a felnőttek eltiltani a kicsiket. Helyette a
kezébe nyomják a beszélő, fütyülő, villogó, ezer nyomógombos csodát: -
Ezzel játsszál, Pistike!, de Pistike legfeljebb odacsapkodja néhányszor a
padlóhoz, amit a kevésbé strapabíró verziók nem is élnek túl. Pistike
tör-zúz - szól az ítélet, pedig dehogy. Pistike csupán azt teszi, amit
minden normális gyerek: utánozni akarja a felnőtteket. És ők valamiért
naphosszat a telefonjukat nyomogatják, nem pedig rikító színű és
idegtépő hangokat produkáló játékokat. A szülő tehát ebben a
(kétségkívül elég fárasztó) időszakban a nap legnagyobb részét a
csemetéje követésével tölti, és igyekszik a veszélyes tárgyakat időben
elrakni előle. Nyugodtabb pillanatokban továbbra is beválnak az ölben
döcögtetős, éneklős és lassan a mesekönyv-nézegetős játékok. A szülőnek
azonban nem feladata továbbra sem, hogy a nap legnagyobb részében
szórakoztassa a gyerekét.
4. Új kommunikációs csatornák felfedezése
18 hónapostól hároméves korig
A beszédfejlődés megindulása jelentősen bővíti a kommunikáció
lehetőségeit. Most derül ki, miért is volt értelme kezdettől fogva sokat
beszélgetni a kicsivel: egyre gyakrabban veheted észre, hogy
nyilvánvalóan tökéletesen érti és követi a nagyok beszélgetéseit. Egyre
inkább eljön a szerepjátékok ideje, amelyek már komoly párbeszédeket
takarnak. Egyre jobban megszereti a meséket, ezért lehetőleg ne múljon
el nap mese nélkül. A legjobbak azok, amelyeket a saját szavaiddal
mondasz el, és amelyek összefüggenek azzal, amit ő nap mint nap megél.
Tartogasd a mesélést, diafilmvetítést, egyszerű kis bábozást a nap
nyugalmat kívánó időszakaira, például ebéd utánra, lefekvés előttre,
kényszerű várakozások idejére. Egyébként a nap legnagyobb részében nincs
szüksége a kicsinek arra, hogy játssz vele. Ehelyett engedd neki, hogy
részt vegyen az életedben, dolgaidban, persze amennyire ez lehetséges.
Ez a tanulás és fejlesztés legjobb formája.
5. Egyszerű szabályok és a barátok
Háromévestől ötéves korig
Három és négy éves kor között egyre inkább érdeklődni kezd a kortársai
iránt. Eleinte ez inkább abból áll, hogy eljátszogat a többiek mellett,
próbál bekapcsolódni, amit az idősebbek több-kevesebb lelkesedéssel
fogadnak. Egy ilyen helyzetben nem elég, ha rászólsz a nagyokra, hogy
vegyék be a kicsit is, ne küldjék el, adjanak neki is a játékokból és
hasonlók. Hasznosabb, ha óvatosan és tapintatosan konkrét ötleteket
adsz, hogyan is lehetne ezt megvalósítani. Néha-néha te is
bekapcsolódhatsz a játékba, de ennek sokszor az a vége, hogy a felnőtt
ötletei, elképzelései irányítják a játék menetét, ez pedig nem igazán
kívánatos. Ahogy járni sem kell tanítani egy gyereket, a játékkal
ugyanez a helyzet. Inkább segíts a felmerülő konfliktusok megoldásában.
Nemcsak oviban, bölcsiben lelhet gyerektársaságra a kicsi, hanem
nálatok, otthon is. Ilyen korú gyerekek esetében még nehezen megy több
gyerek tartós együttes játéka. Inkább párosok alakulnak ki, ezért jobb,
ha egyszerre egy játszótársat hívtok meg. Neked pedig továbbra is a
mesélés marad, és ehhez felzárkózhat egy-egy közös festegetés,
ragasztás, vagdosás, barkácsolás, gyurmázás, sütikészítés, ami a gyerek
kézügyességét is remekül fejleszti. Egyszerű társasjátékokkal is
boldogultok már, mert a gyerek képes már a szabályok megjegyzésére és
követésére. A vereséget viszont rosszul viseli, ezért keresd azokat a
játékokat, amelyek vereségmentesek. A Ravensburger és a Haba
társasjátékai például ennek a korosztálynak szinte kivétel nélkül
ilyenek.
W. Ungváry Renáta