Utak önmagunkhoz
"A
pszichológia ... mára azt is kikutatta, hogy mely személyiségi tényezők
segítik elő azt, hogy az ember képes legyen hatékonyan cselekedni
önmagáért és másokért. Ezáltal azt is megtudtuk, hogy mi az, amit nekünk
szülőként, pedagógusként a nevelés során elő kell mozdítanunk, ha azt
szeretnénk, hogy gyermekeink erősek és küzdőképesek legyenek.
Az
első fontos tételünk a reziliencia, vagyis a lelki ellenálló képesség
kifejlesztése. A reziliens személyiség rugalmas, hajlékony. Resalire azt
jelenti, előre, hátra hajolni, és közben egyenesen megmaradni, nem
eltörni. Ebből származik a reziliencia kifejezés. Ilyenné kell edzenünk
magunkat! Ahogy az acél is úgy edződik meg, hogy fokozódó terhelésnek
teszik ki, úgy az embernél is a különböző nehézségekkel való
megküzdésben izmosodik meg a reziliencia képessége. Ezt úgy érhetjük el,
hogy túlvédés helyett önmagunkat és gyermekeinket is -természetesen
átgondoltan, teherbíró képességünknek megfelelően - kitesszük olyan
helyzeteknek, amelyek során megtanulunk testileg-lelkileg küzdeni
magunkért.
Második tételünk a tanult optimizmus. ... A depresszió
egy olyan kognitív, pesszimista munkamód, vagyis a gondolkodásban
előálló torzulás és annak nyomán bekövetkező kedélyállapot-zuhanás,
melynek hatására a világot sötét szemüvegen keresztül látjuk. Már volt
szó arról, hogy helyzetünket többféle nézőpontból érdemes megvizsgálni,
mert ezáltal el tudunk mozdulni egy beszorult állapotból. A depressziós
ember ezzel szemben lecövekeli magát egy fix állásban, és azt mondja:
engem senki sem szeret, mindenki gazember, értelmetlen az életem, nincs
jövőképem! Az általánosítások (mindenki, senki, soha, mindig) nagyon
jellegzetesek a depresszió világában, de persze ezek a kijelentések
mindig sántítanak. Ha például azt mondod, hogy mindenki utál téged,
akkor én visszakérdezek, hogy egyet se tudnál mondani, aki szeret? Mert
ha csak egyet is tudsz mondani, akkor a tétel logikailag ne érvényes.
... A tanult tehetetlenségről mindannyian hallottunk: ... Ha nagyon
sokszor kerülünk beszorult helyzetbe, amelyet sehogy sem tudunk
megoldani, akkor hiába tárják ki előttünk a képzeletbeli kaput, nem
rohanunk a szabadulás irányába, mert már nem bízunk abban, hogy van
kiút. ... Az optimizmus ... a téves vélekedésekkel ellentétben nem
veleszületett, hanem tanult képesség - bár hozzá kell tennem, nagyon
hamar eltanuljuk, már az sem mindegy ebből a szempontból, hogy
édesanyánk hasában milyen hormonokat kapunk. Ott kezdődik a folyamat,
hogy vajon reménytelenséghormonokkal, stresszhormonokkal vagy
szeretethormonokkal áraszt el bennünket. Vajon képesek vagyunk-e a jövőt
minden elszenvedett vereségünk ellenére is valahogy biztatóak látni,
vagy legyőz a tanult tehetetlenség, a pesszimizmus, és önártó módon
tekintünk a világra? A pesszimista ugyanis saját magát pusztítja. Ha ezt
belátjuk, akkor ráeszmélhetünk, mennyire fontos, hogy képesek legyünk
magunkat "átnevelni", és kialakítani azt a szokást, hogy amikor valami
nagy csapás ér minket, föltegyük magunknak a kérdést: vajon miért kaptam
ezt? Mire akar ez megtanítani engem? Mi lehet az üzenete? A legnagyobb
nyomorúság idején is feltehetjük magunknak ezt a kérdést: mit tanulhatok
abból, ami velem történt? Nagyon súlyos vereséget szenvedtem, majd
belehaltam - de mire tanít?
Tételesen igazolta a pszichológia,
hogy az általam felsorolt pozitív feldolgozásmódok segítségével nagy
katasztrófákat is át lehet vészelni lelkileg, és a megküzdési folyamat
során az egész személyiségünk megváltozik. Élettani vizsgálatok
bizonyítják, hogy a poszttraumás személyiségfejlődés eredményeként -
egészen bámulatos! - új program íródik az agyunkban. Egyébként vannak
szerencsés emberek, akik ezt a belső átalakulást egy nagy trauma után
úgy kapják meg, mint égi adományt: attól kezdve nem félnek se az
élettől, se a haláltól, melegszívű, altruista, másokat segítő, bátor,
bizakodó, tettre kész, a kapcsolatokra fókuszáló személyiségekké válnak.
A poszttraumás személyiségfejlődés révén új ember születik a
katasztrófából.
Bagdy Emőke: Utak önmagunkhoz