Jegyek és játszmák
Mennyire illeszkedik a humanisztikus asztrológia emberképe Eric Berne játszmaelméletéhez?
Szinte minden lényeges ponton. Ennek oka valószínűleg az, hogy mindkét rendszer a társas viselkedés, az emberi működés gyakorlati megfigyelésén alapul. Eric Berne, aki pszichoanalitikusként indult, a későbbiekben, elméletalkotó munkássága során sem szakadt el a magával hozott strukturális és
dinamikus szemlélettől. Vagyis attól, hogy az emberi psziché nem az
érzelmek, szándékok, emlékek és késztetések kaotikus gomolygása, hanem
sokkal inkább meghatározott szerepű személyiségrészek együttműködése,
harca, játéka, vagyis dinamikája. A strukturális szemléletet pedig a
személyiség összetevői között megfigyelhető alá- és fölérendeltség
jelenti. A humanisztikus asztrológia pszichéről alkotott modellje ezzel
szinte szóról szóra megegyezik. A horoszkóp köre, ami valójában a
személyiség köre, egymástól független, önálló és teljes belső szerepeket
rajzol körül: ezek a planéták. E szerepek működésmódját, egymáshoz való
viszonyát a jegyek, a fényszögek és az asztrológiai házak segítségével
értelmezhetjük. Más és más nyelven ugyan, de a két rendszer ugyanazt a
belső világot írja le.
Hogyan tudná összefoglalni ezt a közös emberképet?
A
közös szemlélet lényege, hogy a személyiség nem egy egységes valami.
Vagyis nem egyetlen karakter különféle megnyilvánulásai vagyunk, hanem
emberi működésünk különböző rész-személyiségek, ha úgy tetszik
alszemélyiségek, archetípusok, énállapotok összjátékából fakad. E
különálló különálló karakterek kaleidoszkópjából, mozaikjából áll össze
az az egyedi működés, ami megkülönböztet bennünket mindenki mástól. Így
válik érthetővé az emberi személyiség hihetetlen összetettsége,
rétegzettsége, és így modellezhetők legjobban a lelki folyamatok is.
Életünk minden konfliktusa mögött az énállapotok harca áll. Problémáink
mindig valamilyen ellentmondásból fakadnak, és minden ellentmondás (még
ha azt a külvilág tükrözi is nekünk) mibennünk keletkezik. Ha a
problémák gyökerét feltárjuk, azt találjuk, hogy valójában két
énrészünk, két énállapotunk harcol egymással, és próbál a másik rovására
erőt, teret nyerni.
Innen erednek az emberi játszmák?
Pontosan.
A játszmák az énállapotok játékai. Az énállapotok írják a játszmák
forgatókönyvét és játsszák végig azokat hihetetlen precizitással. Még
mielőtt a játszmák természetét felismerte volna, Eric Berne
terapeutaként arra figyelt fel, hogy a pácienseinek időnként megváltozik
a viselkedése, hanghordozása, a a szóhasználata. E jelenség
tanulmányozása során kétségtelenné vált számára, hogy a változások
bizonyos belső karakterekhez tartoznak, és a kliens hol az egyik, hol
pedig a másik karakterrel azonosul. Berne három figurát azonosított,
amelyeket életkoruk és szemléletük különböztet meg egymástól. Az egyik a
szigorú, “megmondó”, kontrolláló és korlátozó szereplő, a bennünk élő
Szülő. A második az engedelmes, vagy olykor lázadó gyermekfigura, a
Gyerek. Harmadik pedig a Felnőtt, vagyis az aktuális, a valódi önmagunk,
az, amelyik nem játszik semmilyen szerepet. Ezek az úgynevezett berne-i
énállapotok.
Az asztrológiai énállapotok miben különböznek ezektől?
Az
asztrológia belső figuráit nem a koruk, hanem a tulajdonságaik
különböztetik meg egymástól. A tizenkét alaptípus, a Kos, a Bika, az
Ikrek és így tovább, mind egy-egy lehetséges énállapot karakterét
jelentik. Egy emberben mindössze négy-öt asztrológiai énállapot működése
figyelhető meg, s közülük csupán egy az úgynevezett Nap-jegy, vagyis az
az énállapot, amelyiknek tulajdonságait egy naptár segítségével is
meghatározhatjuk. Amikor azt mondjuk, “én Bak vagyok”, akkor csupán az
egyik énállapotunkról beszélünk. Az asztrológia népszerűsége és hitele
abban rejlik, hogy már egyedül a Nap-énállapotunk jellemzése is meggyőz
legtöbbünket arról, hogy “van az asztrológiában valami”. Az
asztrológiával szembeni kétkedés és az ellenérvek is ugyanebből a
jelenségből fakadnak: egyetlen énállapot jellemzése csupán részigazság,
és nem adja meg a teljesség élményét. Aki erre vágyik, annak a benne
működö összes énállapot leírását el kell olvasnia, meg kell ismernie,
amihez már kevés egy naptár: ahhoz a születési horoszkóp ismerete
szükséges. Az abban azonosítható négy-öt énállapot játssza el
mindnyájunkban a berne-i Szülő, Gyermek és Felnőtt szerepét.
Ez a szerepjáték az, amit játszmának nevezünk?
Nem
mindig. Fontos tudnunk, hogy a “játszma” szót hétköznapi értelemben
sokkal több helyzetre alkalmazzuk, mint azoknak a jelenségeknek a szűk
köre, melyeket Berne játszmaként határozott meg. Például amikor egy
barátunk a fogadkozásai ellenére rendszeresen elkésik és ezzel folyton
felbosszant bennünket, így fakadunk ki: “Nem igaz, hogy nem tud pontos
lenni… Biztosan csak játszmázik velem!” Ez a jelenség azonban nem
pszichológiai értelemben vett játszma, csupán visszatérő, bennünket
felbosszantó manőver. A játszma ismérve ugyanis a meghökkenés, a zavarba
jövés, a váratlan megszégyenülés – ezt Berne a “játszma csattanójának”
nevezi. Egy igazi játszma valójában fondorlatos csőbe húzással veszi a
kezdetét, az áldozat lépre megy, és belesétál a játszmát indító
csapdájába. Egy játszmának éppen ezért a rejtettség a lényege, és ettől
lesz a felismerése és leleplezése katarktikus erejű: aki egyszer
felismeri egy játszma csapdáját, az már soha többé nem sétál abba bele.
Legalábbis akkor nem, ha már megunta az összes játszma nyújtotta
keserves és kétes nyereséget: a dühöt, a bosszúságot, a csalódást, a
rászedettség érzését.
Hogyan lehet a düh vagy a csalódás nyereség?
Nagyon
is könnyen. Ugyanis ezek az érzések adnak – megint Eric Berne
kifejezésével élve – engedélyt arra, hogy bizonyos énállapotaink
kiélhessék az addig elnyomott vágyaikat. A düh például lehetőséget ad
egy addig visszaszorított, fegyelmezett Kos énállapotnak arra, hogy
szabadjára engedje az agresszióját. Vagy egy csalódás érzése ad
engedélyt egy Ráknak arra, hogy feladja a fogyókúráját és bánatában
végre istenigazából teleegye magát.
Egy játszma leírása különbözik pszichológiai és asztrológiai olvasatban?
Az
asztrológiai leírás említést tesz a részt vevő énállapotok
jegykarakteréről is, érthetővé téve azok egyedi szükségleteit és
működésmódját. Hála ennek a sajátos olvasatnak, a humanisztikus
asztrológia már több tucat új játszma leírásával gazdagította a
tranzakcióanalízis eszköztárát.
Bemutatna egy emberi játszmát asztrológiai olvasatban?
Az
alábbi a Kos szülöttek “Don Juan” játszmája. Kell hozzá egy jó esetben
vonzó, de mindenképpen rámenős férfi, akinek Kos énállapota győzni és
hódítani vágyik, ezért célba vesz egy romantikus lelkű Halak nőt.
Rámenősségben, energiában ilyenkor nincs hiány, és a rózsák, a
holdfényes szerenád, a forró esküvések meg is teszik a hatásukat. Ez
képezi e játszma csalétkét, amellyel a férfi ösztönösen rátapint a nő
gyenge pontjára (arra ugyanis, hogy az még hisz a tündérmesékben és a
fehér lovon érkező királyfiban). A nő, bár a lelke mélyén tudja, hogy az
efféle fogadkozások mit sem érnek, mégis elhiteti magával, hogy ezúttal
minden másképpen lesz, vagyis a tranzakcióanalízis nyelvén lépre megy. A
romantikus éjszakát követő hajnalon azonban a férfi gyanús sietséggel
kapkodja magára a ruháit, és szemlesütve oson ki a házból. “Majd hívlak”
dünnyögi, de belőle már nem a Kos Én tüzes lelkesedése beszél, hanem
egy másik énállapot fáradt, fásult hangja. Ez a pillanat az úgynevezett
átkapcsolás, vagyis a játszma csattanója. Ilyenkor már csak annyi van
hátra, hogy mindkét fél besöpörje a kétes nyereséget. “Jöttem, láttam,
győztem” dünnyögi a férfi Kos Énje elmenőben, kaján mosollyal a szája
szegletében. “Becsaptak, megaláztak, kihasználtak” suttogja a nő Halak
Énje tágra nyílt, könnyes szemmel, s a konyakos pohár után nyúl…
Látható, hogy ez a játszma, miként minden emberi játszma, a belső
színpad két szereplője számára rejtett, és nem is csekély valós
előnyökkel jár. Ha nem így volna, nem lenne az életünk alapvetően
játszmavezérelt. Egy frusztrált énállapot – mint a fenti esetben a Kos
Én – felgyülemlett és a más úton-módon megvalósítatlan érzelmi
feszültségeit, társadalmilag, erkölcsileg elítélt szükségleteit,
háttérbe szorított hatalmi késztetéseit ugyanis legkönnyebben ezen az
úton élheti ki. A másik oldalon a nő Halak énállapota is ezen azúton éri
el legkönnyebben, hogy elmerülhessen a világfájdalomban és némi
tudatmódosító szerrel vigasztalódhasson. Mindezek azonban a hétköznapi
megélés számára rejtett szintek. A felszínen a férfi abban a
megingathatatlan hitben él, hogy győzött, a nő pedig abban, hogy
veszített. A valóság azonban az, hogy mindketten veszítettek.
Elvesztették a legfontosabbat: egy valódi kapcsolat lehetőségét, az
intimitást, a hitet, a bizalmat. Az emberi játszmáknak nincs, és nem is
lehet nyertese. Ezért káros minden játszma.
És mi a megoldás? Létezik-e játszmamentes élet, játszmamentes kapcsolat?
Az
emberi psziché összetettsége és a nevelés, a szocializáció során
felhalmozott elfojtások következtében a játszmák a normális lelki
működés velejárói. Fontos célt szolgálnak, igaz, szinte mindig fájdalmas
és keserves következményekkel. A kérdés az, létezik-e olyan eszköz,
amellyel e cél elérhető úgy, hogy abban ne sérüljön egyetlen résztvevő
sem. A pszichológia és a humanisztikus asztrológia úgy tartja,
birtokában van az eszköznek, amelynek neve: önismeret. Ez alatt egészen
pontosan azoknak a régióknak a feltárását értjük, ahol elnyomott
késztetéseink, szükségleteink, energiáink arra várnak, hogy mindegy
milyen áron, de kiélésre kerüljenek. Minden hiteles terápia ezt a
területet tárja fel, és ide érkezik el az is, aki az asztrológia által
kínált önismeret útjára lép. S aki megismeri az addig árnyékban
rejtőzködő énállapotait és megérti azok szükségleteit, annak lehetősége
nyílik felnőtt módon eldönteni, hogy abból mennyit és milyen módon hagy
megvalósulni.
Ez
meglehetősen hosszú folyamatnak tűnik. Mennyiben segíthet Eric Berne
vagy éppen az ön könyve, a Jegyek és játszmák abban, hogy valaki
játszmamentessé tegye az életét?
Berne
úgy tapasztalta, hogy ha valaki felismer egy játszmát, az egyúttal ki
is lép abból. Ennek oka, mint már említettem, a játszma rejtett
természetében rejlik, nevezetesen abban, hogy az “csőbe húzással” vagy a
“horog kivetésével” veszi a kezdetét. Így aki látja a láthatatlan
csövet vagy az álcázott horgot, az jó esetben felismeri a kelepcét, és
kihátrál a helyzetből. Ezért aztán minél több játszma leírását ismeri
valaki, annál nagyobb esélye van felismerni a kezdeti stádium jeleit. A
Jegyek és játszmák című könyvben kereken hetven játszma leírása szerepel
az asztrológiai jegykarakterek jellegzetességei szerint csoportosítva.
Szerintem ez már igen jó kezdő muníció ahhoz, hogy valaki leszámoljon az
életét megkeserítő játszmákkal.
Forrás - Internet