SZÉPSÉGTÖRTÉNELEM
A szépség elengedhetetlen fogalom és elengedhetetlen tény a mai
világban.
Vajon miért változott a szépség szó értéke?
Miért lett
Vénuszból anorexiás csont sovány modell az évek során?
Kik szablyák meg,
hogy a szépség mit takar?
Azonban erre a választ nem tudjuk. A nőideál az évszázadok során
rengeteget változott, és ezt a változást nem tudjuk pontosan
meghatározni. Ha visszapillantunk az őskorra, ahol a szépséges nőt egy
telt asszony jelentette, akkor elgondolkodhatunk miért lett a telt női
alakból a huszadik századra vékony nő. Az őskor asszonya reggeltől estig
intenzíven dolgozott. Ebből az időből származik az első női ideál,
Willendorfi Vénusz szobra is. A Vénusz szobroknak a mell és csípő része a
kidolgozott, nem pedig az arc vagy a végtagok. Akkoriban ez a női forma
volt a szép, és erre voltak büszkék. Az ókorban a telt női formák
ideáljaként a krétai Nagy Istennő volt az élet és szerelem
megtestesítője. Viselete a keskeny derekát és telt csípőjét
hangsúlyozta.
A római nők Keletről és Egyiptomból származó gyapjú, pamut, és
selyemszövetekből készült színes ruhákat hordtak, ezzel is hangsúlyozva
szépségüket. Vagyonokat költöttek ékszerekre, drágakövekre. A gyöngy, a
smaragd és a beryll számított a legértékesebbnek. Ezeket, akik tehették
magukra is aggatták és büszkén viselték. Ebben a korszakban az asszonyok
és lányok egyaránt rendkívül odafigyeltek a hajuk és arcuk ápolására. A
természet adta adottságokat kenőcsmaszkokkal, festett hajjal,
parókákkal és elefántcsont fogakkal korrigálták. A ráncokat viasszal
simították el, az arcukat pedig fehérre festették, hogy előkelőbb
arcszínt varázsoljanak maguknak.
A középkorban két női alak volt a meghatározó. Itt már előjött a
gonosz megtestesítője, Éva, aki bűnt követett el és bájos arca mögött az
ördög bújt meg. Ezzel a démoni káprázattal szemben a Szent Szűz Mária,
mint édesanya jelenik meg, aki magára vállalta az első asszony által
megrontott emberiség bűneit. A szüzességben maradt édesanyát makulátlan
teste különbözteti meg tőle, és szépsége érintetlen testének békéjéből
fakad. Ebben az időben nem a külső szépség határozta meg az ideális nőt,
hanem belső tisztasága, szüzessége.
Viszont az elkárhozottak ábrázolják meztelenül. A meztelenség
áttörését a reneszánsz kora hozta meg. Ebben a korban hozták vissza a
teremtés legcsodálatosabb lényeként méltatott nő, csodálatos meztelen
testét. Úgy gondolták, hogy a nő kötelessége szépnek és vonzónak lennie,
hogy Isten által előírt hivatását hiánytalanul betölthesse.
A reneszánsz idejében a szépséget a hosszú nyak, magas homlok, vékony
és ovális arcforma, egyenes keskeny orr és parányi ajkak jelentették.
Ebben az együttesben három dolognak feltétlenül feketének kellett
lennie, a szemnek, a szempilláknak és a szemöldöknek. Háromnak pedig
feltétlenül fehérnek kellett lennie, a kéznek, az apró fogaknak és a
bőrnek. Szépnek tartották, ha a fehér, szinte áttetsző bőrön „látni
lehet, amint lefolyik a bor a torkon”, amikor az ideális gyönyörű nő
iszik. Ami még elengedhetetlen volt, hogy az ajkak az orca és a körmök
pirosa legyenek festve.
Ezzel a külső adottságokkal tartottak egy nőt szépnek. Akkoriban a
teltsége a fényűző, tétlen életmód jelei voltak. „Harapni” valónak
hívták, mivel a karok, a vállak és a mellek teltek voltak és
megvastagodtak. A 18. században a szépséget a finom vonású, gömbölyded
testalkatban, sima arcban, rövid orrban, kerek ajkakban, fekete és élénk
tekintetben, porcelán fehér arcban látták, amelynek feltétlenül üdének
és huncutnak, valamit álmodozónak kellett lennie. A melankolikus,
álmodozó és vigasztalhatatlan tekintettel a nagyvilágba bámuló
arckifejezésű titokzatos szépségű hölgyeket tartották a szépség
megtestesítőinek. Fekete illetve tengerkék szemük mindig könnyes és
karikás, borús és mégis forró, nézésük a kimondhatatlan láztól ég.
Ezt a misztikus mélységet, a tüzes és szenvedélyes tekintetet akarták
tükrözni bármily módon. Képesek voltak akár még mérget is felhörpinteni
a nők. A nadragulya, az atropin vagy a maszlag a pupillákat
kitágította, így mélységesen feketévé varázsolva a szemeket, amik ezt a
különös mozdulatlanságú, csillogó tekintetet kölcsönözték. Igyekeztek a
kor ideális, melankolikus női elkerülni a hirtelen mozdulatokat, nehogy
elárulják esetleges ösztönös és önkéntelen jókedvüket. Tehát e
reneszánsz korai szépség a szomorú és titokzatos arckifejezés határozta
meg.
A 20. században rohamosan változik a női szépségideál. 1900-tól 10
évig divatba jön a fűző használata, amely a nők mellét és fenekét emelte
ki. Ez az őrült divat a háború viharában, Angliában és Franciaországban
végleg eltűnik. A könnyebb és kényelmesebb járás érdekében a szoknyák
megrövidültek és virágszerűen nyíltak szét. Beléptek a nők a férfiak
tiltott világába, azzal, hogy sötét kosztümöt viseltek. A blúzok alatt a
csípőszorító helyett a praktikus és esztétikus melltartót hordtak már,
ami a dekoltázs szépségét emelte ki. Ekkor jelenik meg a harisnyatartó
is. Az 1920-as évektől kezdve a fehér bőr egyeduralma véget ér és a nap
barnított bőr lesz a divat. Innentől kezdve a szépséget a hollywoodi
színésznők diktálják, akik karcsúk, vérvörös körmökkel, göndör szőke
hajjal lépnek a vörös szőnyegre.
A szépség és az egészség megőrzése szinte kötelességé válik. 1950-től
a nők Roger Vivier magas sarkúiban járnak. A felső tízezer nagystílű
életét a televízióban közvetítik, ekkor lép színre a férfiak bálványa, a
megtestesült szépség Marylin Monro. Ha az ő nevét halljuk nem látunk
mást lelki szemeink előtt, mint a gyengéden lehulló göndör szőke
tincseket és a hófehér ruháját, amint tűzpiros ajkakkal mosolyog a
világra.
1980-tól a szépség szinte már kiemelt versennyé növi ki magát. Minden
porcikáért meg kell küzdeni, hogy szép legyen. A nők ezrei Jane Fonda
videó kazettájára tornáznak. Elsöprő divatként a rövidnadrág és a szűk
felső ideje tombol. A plasztikai sebészet fejlődése megugrik, megjelenik
a zsírleszívás, a kollagén fecskendezése az ajkakba. Egyre nagyobb
hangsúlyt fektetnek a szépség és a táplálkozás kapcsolatára. Több
magazinban is táplálkozással és fogyókúrával kapcsolatos cikkeket
jelentetnek meg. Egyszóval elindul a vékonysági láz.
A kifutókon csak vékony modelleket lehet látni, sőt csont sovány
modelleket. Ez a torzkép napjainkban már nem divat. A nők nem törekednek
a csontsoványságra, de mégis szépek. 2010-es években sokan küzdenek
túlsúllyal, de megfelelő módot választva a fogyáshoz és alakformáláshoz,
nagyon szép eredményeket lehet elérni úgy, hogy nem árt szervezetének
és egészségének.
Forrás ~ Internet