Elengedés és megbocsátás
Mérgezett állapotban
Nem véletlenül
mondjuk, hogy mérges, amikor valaki dühöt, ellenségeskedést, gyűlöletet hordoz
magában, azaz mérgezett állapotban van.
Erre a leginkább a
szívizom és a koszorúerek érzékenyek, amelyek összehúzódnak, nem kap elég vért
a szív, s ha a negatív érzés több ideig tart, akár el is halhat (ezt nevezzük
infarktusnak).
Azt is megfigyelték,
hogy a szív, amelyre a harag és a gyűlölet annyira pusztító hatással van,
hogyan válaszol a szeretetre. Ha csak beszélünk róla, a szív erei már
kitágulnak, ami jótékonyan befolyásolja a vérátáramlást.
Míg az orvostudomány
azt vizsgálja, hogy mi betegít meg, az egészségpszichológusok azt kutatják,
hogy mi tartja egészségben az embert, melyek azok a pozitív tényezők, amelyek a
vitalitásunkat serkentik, s az immunrendszert stimuláló örömhormonok termelődését
elősegítve fájdalomcsillapító, a jó közérzetet biztosító hatásuk van.
Vállalni a felelősséget
Fontos tehát, hogy
ne hordozzunk negatív tartalmú feszültségeket magunkban. Ha ugyanis két ember
megsértette egymást és haragot tartanak, láthatatlan negatív erők kötik össze
őket, s ez mindaddig fennáll, amíg az egymás közötti feszültséget fel nem oldják.
Vonatkozik ez a párkapcsolatra, a családra, a szülő és gyermek viszonyára, s
tágabb vonatkozásban, például a népességek, népek egymás közötti viszonyára is.
A gének által őrzött információt pedig átörökítjük az utódokra is. Ezért olyan
nagy a felelősségünk, miközben egy olyan társadalomban élünk, ahol mind
kevesebb az érzelmi híd, ami a kapcsolatok elgépiesedéséhez vezet, s lassan már
szinte senki nem akarja vállalni a felelősséget. Holott a lélektan és a
kapcsolódó tudományok eredményeinek ismeretében el kellene fogadni, hogy
tetteink mellett a gondolatainkért is felelősek vagyunk.
Ne menjen le a nap a te haragoddal
A
mentális higiénia azt jelenti, hogy lélekben is rendszeresen takarítanunk kell,
hogy sejtjeinket felszabadítsuk az egészséges működésüket gátló
szennyeződéstől. Ezt szolgálja a Miatyánk („Bocsásd meg
a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek”), ezt mondja Buddha („Haragod a
tenyeredben tartott parázs, téged éget, csak önmagadat pusztítod vele”), s a
vallások többsége is azt tartja, hogy „ne menjen le a nap a te haragoddal”. A
lelki nagytakarítás eszköze a hívő katolikusoknál a
gyónás, s a reformátusoknál a bűnbánó hét.
Minden egészséges
ember arra vágyik, hogy kedveljék, tiszteljék, elismerjék, s kedvesek legyenek
vele. Ennek ellenére folyton beleesünk az igazság minden áron való megvédésének
a csapdájába, a különböző családi konfliktusokba, ahol a testvérek közötti versengés,
a ki az úr a házban bizonyításáért való harc, gyermekekkel folyó vita,
veszekedés, a szülői erőszak, a megszégyenítés, munkahelyeken
érdekkonfliktusok, s a népek között a háborúk, az öldöklés veszi át a vágyott
harmónia helyét. Holott tudnunk kellene, hogy a folyamatos sértés bosszúhoz
vezet, ami megfertőzi, lehetetlenné teszi a közösségi létet.
A megbocsátás állomásai
A megbocsátás
fontosságáról szólva Bagdy Emőke elmondta, hogy nem kegyelmet kell gyakorolni,
nem elnézni kell a sértést, nem elég mentséget keresni, s legyinteni sem, hogy
borítsuk rá a felejtés fátylát. Az igazi és eredményes megbocsátás azt jelenti,
hogy el kell engedni a mások ellen cipelt negatív érzéseket, a haragot, a
gyűlöletet, a sérelmet és hasonlóképpen a saját bűntudatunkat, a fájdalmat,
bánatot és lelkiismeret-furdalást is. Ez hosszabb időt jelenthet és
megtörténik, hogy egy alkalommal nem sikerül.
Aki megvárja, hogy a
sértő fél megbűnhődjön, s csak azután oldozza fel, bosszúálló megbocsátást
gyakorol, ami általában a szülők kedvelt módszere. Ennél nemesebb gesztusnak
tartják a tett jóvátétele utáni úgynevezett helyreállító
megbocsátást.
A
szülő–gyermek viszonyban fontos, hogy a szülő leszálljon időnként a piedesztálról, kimondja, hogy hibázott, s a
gyermektől elnézést kérjen. Ha viszont a gyermek hibázott, a bocsánatkérés után
fel kell oldozni, hogy a szidás, a büntetés, a negatív érzések nyomától
megszabaduljon.
Hogyan lehet megbocsátani?
Először
is ki kell mondani, hogy bocsánatot kérünk, belátjuk, hogy hibáztunk, és meg
kell kérdezni a másik felet, hogy miképpen tehetjük jóvá azt, amit ellene
elkövettünk – hangsúlyozta az előadó.
De mit tehet az, akinek nincs és nem is lesz már alkalma, hogy személyesen
találkozzon, levelet írjon annak, akitől szeretne bocsánatot kérni vagy
megbocsátani. A választ az előadó szerint a transzperszonális lélektan dolgozta
ki. Az elme, a tudat számára egyenértékű lehet a valóság és az is, ha
elképzelünk valamit. Gondolatban fel lehet idézni, át lehet élni azt a
helyzetet, amelyben elszenvedtük a sérelmeket, s ezeket a beszélő tudat
szintjére fel kell hozni és bele kell helyezni az időbe. Fel kell idézni, hogy
ki bántott meg és kit bántottunk meg, akitől bocsánatot kell kérni. Az
úgynevezett feltárást a másik fél szempontjainak a megértése kell kövesse,
miközben végiggondoljuk, hogy miért sértett meg, vagy mi indokolta azokat a
tetteit, amiért mi haragra gerjedtünk ellene. És ha nem akarunk megbocsátani?
Nos, elemeznünk kell azokat az érzelmeket, amelyek megakadályozzák ezt. Ahhoz,
hogy sikerüljön a bosszúról lemondani, olyan eseteket kell emlékezetünkbe
idéznünk, amikor nekünk bocsátott meg valaki. A tanulságok segítik a
folyamatot. Az elfogadás azt jelenti, hogy beleegyezem, s akár
presztízsveszteség árán is elengedem a sértettséget, a haragot, s akarom a
megkönnyebbülést. Ha nem sikerült, többször kell próbálkozni, s nagyon kell
akarni, hogy eredményes legyen a lelki nagytakarítás. Az elmélyülés szakasza
felszabadít, s pozitív lelki és testi következményekkel jár. Könnyebbek lesznek
a gondolataink, megnyugvás, béke költözik a szívünkbe, jobb lesz a közérzetünk,
s a gyógyulásunk is könnyebbé válik, ahogy mindez Bagdy Emőke példáiból
kiderült.
Kipróbálni az ingyen
gyógyszert
Az önpusztító világ,
amelyben élünk, a betegségeket szaporítja bennünk, s a hatalomra vágyó tudós
agyfélteke elnyomja az érzelmeket hordozó agyféltekét, amely a szeretet
központja.
„Egész világ nem a mi birtokunk; amennyit a szív felfoghat magába,
/Sajátunknak csak annyit mondhatunk” – idézte Vörösmarty halhatatlan sorait az
előadó, arra biztatva a Kultúrpalota nagytermét megtöltő
népes hallgatóságot, hogy a belső békéhez, a harmóniához csak akkor találhatjuk
meg az utat, ha rendet teszünk önmagunkban, amitől körülöttünk is elrendeződnek
a dolgok, és más színben látszik a világ.
Az orvosság, amit
felajánlott, nemcsak annyit jelent, hogy a pirulát gyorsan bekapjuk. Munkásabb,
hosszabb önkezelési mód, de ingyen van, s ha ő mondja, érdemes kipróbálni.
Forrás - Internet