A születés misztériuma
„Gyermekeitek nem a ti
gyermekeitek…
Általatok érkeznek, de nem belőletek.
Testüknek adhattok
otthont, de a lelküknek nem.
Mert az ő lelkük a holnap házában lakik,
ahová ti
nem látogathattok el, még álmaitokban sem.”
Kahlil
Gibran
A legtöbb fejlett kultúrában e
kilenc hónap jelentette a nőiség legnagyobb misztériumába való beavatást, ez
után válhatott csak a nő nemének teljes jogú képviselőjévé. A szülés-születés
mindig kettős misztérium volt, és elválaszthatatlanul kapcsolódott hozzá a
lélekvándorlás őstudása.
Misztérium volt az anyaság, mint a nővé avatás
legmagasabb szintje, és misztérium az új élet születése szempontjából.
Összekapcsolódó sorsforduló, amelyben két ember testi-lelki-szellemi erői
fonódtak hihetetlen erővel össze, hogy megteremtsék egy új élet születésének
lehetőségét.
Ekkor még sokak számára ismert volt a tudás, hogy
szülés-születés néhány órába sűrűsödve szimbolikusan megmutat múltat és jövőt,
és ez messze túl a biológiai folyamatokon, mindig és mindenkor magában rejti a
magasabb értelemben vett emberi továbbfejlődés lehetőségét. Ahogyan a tibeti
hagyomány mondja – „a születés híd múlt és jövő között.”
Minden kultúra
ekként tisztelte és építette saját vallási, társadalmi rendszerébe. Talán
fontos lehet számunkra is annak megértése, hogy mit jelenthetett egykor ez a
hatalmas ünnep, amit mi igen szimbolikus módon a halállal, a haldoklással
együtt a kórházak (kór = betegség, tehát a betegség háza) falai közé
száműztünk, meglehet éppen azért, hogy ne kelljen szembenéznünk valódi
mélységeivel. A születés misztériumának vizsgálatával talán felébredhet bennünk
mindaz, amit ma ennek teljességéről elfelejtettünk.
Érdekes módon éppen a születés
rejtélyeiről viszonylag kevés emlék maradt ránk. Nem véletlenül, hiszen a két
kapu közül ez volt az, amely a földi világ nézőpontjából gondtalan ünnepnek
számított, nem úgy mint az út végén nyíló másik, minden evilági félelem
legnagyobbika… Ünnepnek számított, gondtalan sorsfeledt ünnepnek, amely egyre
inkább háttérbe szorította az arra való emlékezést, hogy a születés teljesebb
értelemben valami mást jelent, mint egy új élet megjelenését a földön.
A születésre ekkor még úgy
tekintettek, hogy vendég érkezik a földre. Olyasvalaki, aki újabb lehetőséget
kap arra, hogy életfogytiglan megpróbálja végre rendezni mindazt, amit korábbi
életeiben nem sikerült. Úgy gondolták, hogy a megszületés újabb kísérlet arra,
hogy a lélek, „amint a mennyben, azonképpen itt a földön is” megteremtse a
magasabb világok bölcsességének és szeretetének törvényszerűségeit.
Azért, hogy a mélység és magasság
között, a sűrű, nehéz föld, és az éterikus könnyű lég határán, az ember
önmagában szintézist alkosson, az egek világába emelve-transzformálva mindazt,
ami e nehéz anyagi erőkből átalakítható. A magas kultúrák orvoslása még
emlékezett minderre, hiszen azelőtt keletkezett, hogy felhangzott volna a
Hermészi kérdés:
„Ó emberek hová sodródtok? Ittasak vagytok;
kiittátok a nemtudás italát; az legyűrt benneteket, s most még ráadásul ki is
okádtátok.” (Corpus Hermeticum)
A megszülető ember feladatának
tekintették, hogy az anyag sűrű fátyolán és az öt érzékszerv könnyen
kizárólagossá váló és ezáltal tévútra vivő világán keresztül lassan újra
képessé váljon látni, és múltjára visszaemlékezve megvalósítani mindazt, amiért
érkezett. Hiszen az anyagi világba való merülés egyik fontos célja, az anyagon
keresztüllátó, azt az alkimisták aranyává nemesítő létezés elérése volt.
Minden magasan fejlett kultúra
orvoslása szellemi volt, és még a hippokratikus orvoslásban is sokáig ismert volt
a gyermeket és az egész világot teremtő erők elemekben való tükröződésének
tana.
Az öt elem, az anyagi világ öt
teremtő erőcsoportja, melyet sokan sokféleképpen neveztek. Az elnevezések
földi, szó szerinti értelmezésén elindulva sokan tévedtek el és kerültek
tévutakra velük kapcsolatban.
Az öt elem nem más, mint az anyag
prizmáján megtörő magasabb erők öt csoportja. Ahogy a napfény megtörik az
üvegen keresztül a szivárvány színeit alkotva, úgy polarizálódik a kozmosz
ereje megtörve, lelassulva az anyag sűrűjében. Ahogy a szivárvány színei
megalkotják az alapszíneket, úgy alkotják meg a magasabb világokból származó
erők is a föld, a víz, a tűz, a levegő, és az üresség erőcsoporjait.
Ahogyan senki, akinek jó a szeme
nem kételkedik a színek létében, ugyanúgy senki, aki képes volt behatolni az
elemek nevét jelentő szavak mögé, nem kételkedett az öt elem létében, hiszen
felismerhette működésüket. Tekintsünk rá a régi szakrális orvoslás, a
mindenkori szellemi tudás anyagfeletti színeket látó szemével a szülés és
születés misztériumára, az élet keletkezésének a tudomány előtt máig
feltáratlan nagy titkára.
A nagy titokra, amely a földi
világ legmagasabb rendű lénye, az ember számára, hihetetlenül szimbolikus módon
a szeretkezéssel kezdődik. Azzal a pillanattal, amikor egy férfi és egy nő,
testében és lelkében egy rövidke pillanatra eggyé olvad azért, hogy a női test
kelyhében megjelenhessen egy „égi könnycsepp”, egy új emberi élet
keletkezésének földi temploma.
Eggyé olvadnak, mint a két földi
polaritás képviselői, és erre a pillanatra a földi kettészakítottság újra
egységgé lesz. Olyan találkozás ez, amelyben meg lehet élni azt az
egységélményt, amelyet a kettéhasadt földi erők egymásba feszülésének
kioltódása, harmonikus kiegyenlítődése teremt. Ez az a pillanat, amelyet
testünk biológiája és genetikai fejlődése az orgazmus testi és lelki érzéseivel
képezett le, és amelyet valódi tartalom és háttér nélkül hasztalan hajszol
bárki, hiszen e nélkül igazán szomját úgysem olthatja vele.
Sok kultúra ismerte és próbálta az
emberi szexualitást, mint életünk természetes részét átnemesíteni, titkait
megértve a vágyak öncélú kényeztetéséből a misztikus egyesülés szellemi
magasságaiba emelni. A szenvedélyek magas szintű feloldása lehetőséget
teremtett arra, hogy a fogantatás megfelelő szellemi bölcsője legyen az
érkezőnek.
A fogantatás testi-lelki
egységélményét a hagyományok, de a regressziós pszichoterápiák megtapasztalói
is egyfajta szívóerőként, örvényként írják le, amely a megszületendőt a
szeretkező párhoz, majd az anyai ölbe vonzza. A tibeti tantrikus gyógyászat
szerint a szülők lénye az egyesülés pillanatában kaput alkot, melyen át a
leendő gyermek tudata az anya testébe érkezik. Új élet azonban csak akkor
foganhat, ha az egyesülés pillanatában a születendő szellemi lény (az, aki
inkarnációról inkarnációra vándorol), és az őt újra testbe vonzó karmikus
lélekerők, valamint az öt elem erői is jelen vannak.
Hermész Triszmegisztosz így beszél a fogantatást megelőző
pillanatokról:
„A még létre nem jött anyagnak nincs alakja; az
akkor keletkezik, amikor működésbe lép… Mert minden, ami megmutatkozik,
létrejött előzőleg, miáltal megnyilvánulása kibontakozhatott.”
Nagyon fontos ez, hiszen nem más,
mint az élet keletkezésének, kibontakozásának pillanata. Ez az a pillanat,
amelyet a természettudományos orvoslásnak soha, sehol sem sikerült
rekonstruálnia, és amelyet hiába keres, mivel olyan erők közreműködése kell
hozzá, amelyek fizikai mérhetetlenségük folytán számára elérhetetlenek.
A nők gyakran ma is képesek
érzékelni ennek a kapunak a megnyílását, a fogantatás pillanatát. Ekkor még
csak szelíden végigsimítja őket az a hatalmas erő, amely majd az idő
eljövetelekor hatalmas folyamként áthömpölyögve testükön megnyitja őket és lágy
melegséggel, vagy éppen dübörgő véres csatában, de áthozza gyermeküket a fények
és árnyékok birodalmába.
Az anyaméhben, az apai „magcsepp” és az anyai
„vércsepp” találkozásával, a leendő gyermekhez kapcsolódó fényerők, az
anyagprizmán öt elemmé polarizálódva megindítják a genezist és elkezdik anyagi
síkon is építeni a gyermek testét. Ehhez minden elemre szükség van. Ha a föld
elem formaalkotó ereje nincs jelen, nem alakul ki forma. A víz elem lágy
feloldó hatása híján a sperma és a pete nem egyesül. „A tűz elem nélkül az
embrió nem érik meg, a levegő elem nélkül nem növekszik, míg az éter (üresség)
elem nélkül nem adódik hely a növekedéshez.” (Négy Tantra)
A lélek az anyaméh biztonságos,
védett templomában megkezdi felépíteni mindazt, ami egy életen keresztül
otthonává lesz. A gyermek, aki szülei sorsának találkozási pontján,
életerejükből indul el útjára, és kezdetben erősen hordozza testi-lelki
örökségét. A csecsemő formája, arányai, és tulajdonságai azonban sok mindent
elmondtak a beavatott szemlélőnek a gyermek korábbi életeiről, eljövendő
feladatairól egyaránt. Annak, aki tudta, hogy ebben a testben ismét Hermésszel
szólva:
„…az anyagtalan tükröződik a
megtestesültön, ahogy a megtestesült is tükröződik az anyagtalanon. A Jellem
maga a Sors”
A köztes létben töltött idő vége felé az újjászülető
ember megtisztulva és megerősödve korábbi inkarnációs tapasztalataiból alakítja
ki megszületendő tudatát. Azt a tudatot, vagy ha úgy tetszik lelket, amelynek
erőivel az új testét felépíti majd, és amely fizikai lenyomata ennek a
léleknek.
Figyelemre méltó és szimbolikus
módon a megszületendő magzat néhány hét alatt megismétli a fizikai evolúciót,
és a 3. hónap végére megformázza és kialakítja azt a csodálatos és hihetetlenül
finom testet, amely egyszerre hasonló a többi emberéhez, de mégis egyedi és
megismételhetetlen. Ebben a korszakban a megszületendő már erősen ki van téve a
különböző őt ért hatásoknak.
Különösen az anyának van nagy
szerepe az egészséges magzati világ biztosításában, ezért a régi kultúrákban a
születés előtti időnek mitologizált, rituális kereteket adtak, hogy a
várandósság alatt is biztosítsák a testi-lelki-szellemi fejlődéséhez szükséges
megfelelő körülményeket. Gyakran megváltozott ilyenkor a táplálkozás, bizonyos
élelmiszereket kerülni kellett, míg másokat éppen gyakrabban fogyasztani.
Megváltoztak az életviteli és a szexuális szokások, bár a leendő anya nem
lépett ki természetes életritmusából – hiszen a várandósságot természetes női
állapotnak tekintették. A mindennapjait továbbra is aktívan töltötte,
dolgozott, hogy testét alkalmas állapotban legyen a szülésre, és megakadályozza
„leendő gyermeke lustává válását”.
Az emberi test e fejlett
kultúrákban nagy tiszteletnek örvendett annak ellenére, hogy pontosan ismerték
időszakos voltát, melyet Buddha tanítása így jelenít meg: „Testünk drága kincs.
A megvilágosodás szekere.”, - ám - „Ha ragaszkodunk hozzá, nem tudjuk meg mire
való.”.
A gyermek életének megfelelő
előkészítése szempontjából nem csak a magzati korszak volt fontos, hanem a
fogantatás és ezáltal a szülés időpontjának megválasztása is. Tudták, hogy a
magzat és leendő szülei ha tudattalanul is, de nem véletlenül „választják” meg
az időpontot, tehát a majdani születés pillanatának minőségi konstellációja
lesz a legalkalmasabb pillanat az adott életfeladat elvégzéséhez.
Több fejlett spirituális kultúrában
élt egy rejtett szellemi hagyomány, amely megkövetelte, hogy királyi gyermek
csak a téli napforduló egy bizonyos periódusában, nagyjából a nálunk ma
adventi, karácsonyi időszaknak tekintett időszakban szülessen, ezáltal olyan
kozmikus erőket hozva magával, amelyek alkalmassá teszik a királyi
tulajdonságok továbbvitelére.
A szülés időpontja minden
szempontból nagy jelentőséggel bírt. Tisztában voltak azzal, hogy a 40 hét,
vagy kilenc hónap valójában átlagos időtartam, amelytől egyéni adottságok alapján
lehetnek eltérések is. Alátámasztja ezt több modern orvosi megfigyelés is, ezek
szerint pontosan kiszámolt születési időpont esetében is tapasztaltak a 32. és
a 46. hét között bekövetkező olyan szüléseket, amelyeknél minden szempontból
érett, sem koraszülési, sem túlhordási tüneteket nem mutató, teljesen
egészséges gyermekek születtek.
Az idő szempontjából lényegesnek
gondolták, hogy a csecsemő az általa előre eltervezett időpontban szülessen,
így senkinek sem jutott eszébe, hogy szülést annak természetes elindulása előtt
megindítsa. Természetellenesnek és károsnak tartottak minden olyan
beavatkozást, amely figyelmen kívül hagyja ezt a háttértudást, a születés
pillanatának önkényes megváltoztatásával jelentősen átírja a gyermek világra
jövetelének idejét, jelentősen megnehezítve ezzel későbbi életét. Úgy
gondolták, hogy a gyermek akaratát kell megfigyelni, így a születés pillanata
harmonikusan fog illeszkedni reinkarnációs ritmusába.
Természetes és ismert volt, hogy
sok anya az első 3 hónapban - erősen szimbolikus módon - kihányja magából
mindazt, ami testi-lelki síkon a születendő élet teljes be és elfogadását
megakadályozza. Ez egyfajta spontán felkészülés a gyermek befogadására.
Ezzel egyidejűleg megkezdődött a szülést előkészítő
legkülönfélébb rituálék gyakorlása. Ezek egy része az anyai elengedést volt
hivatott előkészíteni, oly módon, hogy megtiltotta a csomókötést, a szövést,
fonást, de néhol még a lábak keresztberakását is, tehát minden olyan
tevékenységet, amely megakadályozhatja a magzat akadálymentes eloldódását az
anyától.
Tisztában
voltak a terméketlenség lelki-szellemi okaival, mint ahogy a vetélés és a
koraszülés mélyebb okaival is. A terméketlenség okai mögött gyakran egyfajta
belső kiszáradást, lelki merevséget, istentelenséget láttak, amelyek
megváltozásával lehet csak felfakasztani a női test életet adó belső forrásait.
A vetélésben a nem teljes
kibontakozás szimbólumát látták, mely az anya anyai kétségekkel teli világát
igyekszik előkészíteni egy egészséges anya-gyermek kapcsolat megteremtésére, a
sorsszerűség elfogadására. A vetélés megjelenik az álmokban is. Az anya a
vetélés idejéhez közeledve vagy éppen az alatt, integető, búcsúzó gyermekkel
álmodik, aki elköszön tőle, érezvén, hogy valami miatt anyja jelenleg nem képes
az ő lényének kifejlesztésére. Az anya a vetélés gyászélményével olyan erőket
szabadíthat fel magában, amelyek hozzásegítik ahhoz a belső elengedéshez, amely
nélkül nincs helye az új befogadásának.
A vetéléshez hasonló okok
játszhatnak közre a koraszülésnél, azonban ebben az esetben már sokkal
erőteljesebbek azok a testi-lelki szálak, amelyek anya és gyermeke között
kialakultak. Megint szimbolikusan is értelmezendő a tradicionális keleti
hagyomány, mely szerint a felvett tápláléknak harmonikusan kell eloszlania anya
és gyermeke között. Amennyiben a táplálék nagy része valamilyen okból csak az
anya testébe kerül, a gyermek megsínyli ezt, és hamarabb jön a világra.
A szülés időpontjának
közeledtével, ha az anya felkészült a szülésre, elérkezett az a fajta
lelkiállapot, amelyet egyfajta belső csend jellemez. A várakozás csendje ez,
amely kozmikus méretben isteni lények eljövetelekor hatotta át a világot.
Buddha és Krisztus születése előtt is ez történik.
„minden mozgás megszűnik az
emberek és a természet világában: a virágok nem nyílnak tovább, a szelek nem
fújnak, a folyók és a patakok nem folynak, a nap, hold és a csillagok
mozdulatlanul állanak.”
Az eljövetel, a befogadás csendje
ez, amelynek néma várakozásában ott rejtőzik a „legyen meg a Te akaratod;”
teljessége. A női lélek megnyílása utat ad annak a hatalmas erőnek, amely
lágyan megjelent a fogamzást jelentő szeretkezéskor, hogy kilenc hónap múlva,
megerősödve, egyre növekvő, gyorsuló hullámaira véve a magzatot, befejezze
munkáját és a világra segítse akiért jött.
Archaikus férfierő ez, amely a
két világ között hozza és viszi a lelkeket. Az anya, aki szerelme gyümölcsét
egy szeretkezésben fogadta magába, most e hatalmas erő segítségével engedi
útjára a felnövekedettet. És az útra bocsátott ugyanazon az úton távozik, mint
amelyen keresztül megérkezett. A csöndből egyre többször szakad fel egy-egy
sóhaj, nyögés, kiáltás, ahogyan az anya lassan elkezdi útjára bocsátani
gyermekét.
Ha bármi megpróbálja elnyomja a
születés erejét, a szülést fájdalom kíséri, amely ha kell tép, feszít és erővel
tör utat a gyermek számára. Ha az anya átengedi testét a szülés erőinek, akkor
ugyanez az erő felemeli, áthatja, és tudatából eltűnik a fájdalom. Ismeretlen
utazásra indul, amely sokkal inkább hasonlít egyfajta transzállapothoz,
amelynek hangjai és maradandó élményei leginkább arra utalnak, hogy nőiségét
talán sohasem látott mélységben képes átélni. Az utolsó legnagyobb megnyílásból
– új élet születik.
Új élet, amely a születés
folyamatával életre szóló élményeket szerzett, amelyekre hatalmas szüksége is
van. Szüksége azért, mert a régiek szerint a születés nem más, mint az
eljövendő élet, néhány rövid órába sűrítve, és szüksége azért is, mert a
hagyomány szerint az első korty levegő „a felejtés itala”, amellyel az érkező
múltat és jövőt egyaránt elfelejt, csakhogy egyszer majd a végső
megmérettetéskor, lassan újra emlékezni kezdjen…
Hajdu Ráfis Gábor