Oldalak

 
 
Hogyan legyél jó hallgató?

A hallgatás/figyelés olyan készség, ami szükséges a megfelelő kommunikációhoz; üzletben, és a személyes kapcsolatokban egyaránt. Íme, néhány tipp, hogyan válhatsz jó hallgatóvá.
Mi a különbség a hallás és hallgatás között?
Annak ellenére, hogy mindkét esetben a fülünket használjuk, a hallgatás valójában nagyon különbözik a hallástól. A hallás passzív, automatikus, és nem szelektálunk közben. Az agy akkor is felismeri és kategorizálja a hangokat, amikor alszunk. Ezért van, hogy várt, ismert zajban tudunk aludni, ugyanakkor váratlan, ismeretlen zajok hatására felébredünk. A hallgatás azonban teljesen szándékos dolog. Amikor hallgatunk, odafigyelünk, erőt fejtünk ki, fókuszálunk, és szelektáljuk a hallottakat. Teljesen ébernek kell lennünk ahhoz, hogy figyeljünk. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a hallás teljesen reaktív, míg a hallgatás/figyelés tervezett. A hallgatás/figyelés közben agyunk más része lép működésben, mint hallás közben.
Milyen a jó hallgató?
Mitől jó egy hallgató? Egy jó hallgató képes szemkontaktust tartani azzal, akivel beszél. Beszélgetőpartnere felé helyezkedik, és mozdulatokkal jelzi, hogy érdekli az, amit a másik mond. Testbeszéde nyitott, vagyis lazán tartja a kezeit, lábait, és nem keresztezi őket. Amikor hallgatunk valakit/figyelünk valakire, vele szemben helyezkedünk el, és egy szinten vagyunk vele (ülünk, vagy állunk), hogy ezzel is az egyenrangúságot, egyenlőséget fejezzük ki. Beszélgetés közben egy jó hallgató nem izeg-mozog, vagy vonja el mással a beszélő figyelmét. Mindenekelőtt egy jó hallgató valódi figyelmet és érdeklődést tanúsít a másik, és a beszélgetés tárgya iránt.
Tippek - hogy jó hallgató lehess
Van néhány dolog, ami segíthet abban, hogy jó hallgatóvá váljunk. A gyakorlatba való átültetés némi időbe telhet, a rendszerességnek köszönhetően azonban hamar a részünkké válnak a következő dolgok.
Többet hallgass/figyelj, mint beszélj.
Összpontosíts arra, amit mondanak - ne gondolkozz azon, hogy te mit fogsz mondani, válaszolni.
Soha ne fejezd be a másik személy mondanivalóját.
Nyugtázz, ha szükséges, de emiatt ne szakítsd félbe a másikat.
Alkalmanként foglald össze röviden, amit hallottál. Ez segít a figyelem összpontosításában, és beszélgetőpartnered részére kifejezed, hogy valóban figyelsz rá, és érted a mondanivalóját.
Képzeld magad a másik helyébe, lásd a nézőpontját.
Figyelj, beszélgetőpartnered non-verbális jeleire, és figyeld meg azokat. Ezek közé tartozik a hangszín, szemkontaktus, a beszéd tempója, stb.